Hoe voelen jouw medewerkers zich in jouw bedrijf? Zitten ze helemaal op hun plek, weten ze bij wie ze terecht kunnen als dit niet zo is, etc.? En hey, als manager, hoe vaak per jaar voer je een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit? Nog een belangrijk punt is het bijhouden van de kernwaarden van je bedrijf, en of deze ook reflecteren als het om de binnenkant gaat. Kortom; hoe zit het met de innerlijke werkingen van je bedrijf als geheel? Laten we er snel naar kijken.
Grondbeginsels
Dus; kernwaarden. Je weet wel, die normen en waarden waar je maanden of misschien zelfs jaren geleden je bedrijf op hebt gebouwd. Hoe die reflecteren naar de buitenwereld is uiteraard ook belangrijk. Wilde je een bedrijf zijn dat belangrijke kwesties in de wereld aan de man brengt? Of een dat een monetair verschil probeert te maken door een deel van elke opbrengst te doneren aan een belangrijk goed doel? Of wilde je iets voor je klanten vergemakkelijken; hen meer comfort bieden in hun dagelijkse levens met je revolutionaire producten, of iets aanbieden voor een lagere, eerlijkere prijs? Wat je uitgangspunt ook was, dat is het als het goed is nog steeds, en het is belangrijk dat die kernwaarden niet alleen je vertrekpunt voor alles blijven, maar ook nog eens doorsijpelen naar de binnenkant. De radars en de tandwielen die deze machine draaiende houden; hoe goed zijn die gesmeerd?
Ruggengraten
De allerbelangrijkste, de ruggengraat van je bedrijf, hetgeen zonder je zaak niet zou kunnen functioneren, zijn natuurlijk; je werknemers. Je team. Dus, hoe behandel jij ze, en zijn zij het daar ook mee eens? Stel je eens voor; een bedrijf van de oude stempel, dat nog leeft op tweejaarlijkse functioneringsgesprekken met een sprenkeltje angstcultuur. En stel je nu eens een tweede bedrijf voor; eentje dat regelmatig medewerkerstevredenheidsonderzoeken uitvoert én een HR-cyclus aanbiedt waar medewerkers comfortabel, veilig en eerlijk terecht kunnen. Vraag je als verantwoordelijke werkgever nu eens af; waar zijn de werknemers gelukkiger? Het is wetenschappelijk bewezen dat positieve aanmoediging een betere motivator is dan angst en druk. Dus; waar werken de werknemers harder?
Mensen werken harder én fijner in een fijn omgeving, eentje die goede kernwaarden heeft en is gebouwd op een idee van veiligheid en reflectie. Gelukkig ben jij de perfecte manager om zo’n omgeving te creëren en te bevorderen. Dus, waar wacht je nog op? Maak het je werknemers vandaag nog makkelijker!